tisdag 27 mars 2012

Sticka mössa

Som jag tidigare berättat här så är jag ingen hejjare på sticka. Har aldrig samma antal maskor när jag börjar som när jag slutar även om det så är en rak halsduk. Hursomhelst har jag upptäckt denna vinter vad otroligt rogivande det är med stickning. Kan t.o.m tycka det är mysigt att sitta i TVsoffan nu om jag har stickning till sällskap.

Började med att min mellanson gav mig 2 ullgarnnystan i julklapp för 2 år sedan. De låg där och tittade på mig och tyckte jag skulle ta tag i dem. Tillslut blev det halsduk och stickningen gav mersmak.

Första mössan jag gjorde stickades bara som en rak cylinder. Här har jag maskat av lite på slutet. Men det är ju lite svårt när man lär sig sticka genom att googla så jag gjorde helt galet vid avmaskning på den första lilla mössan. Men i mina ögon duger det ändå.

Nästa mössa fick jag förklarat för mig hur jag skulle göra och det blev något bättre. Inte bra.

Även denna gång har jag gjort blommor med min "Flower loom" och fäst på mössan med en liten pärla.


Den lilla är stickad på strumpstickor och den större på rundsticka.





Nu har jag alltså lyckats tillverka 4 mössor i alla storlekar och håller nu på med en poncho som stickas i 2 rektangulära stycken som ska sys i hop. Hoppas den går att använda för jag älskar ju poncho.

Vill också berätta för er om en blogg som jag följer som i mina ögon är helt underbar. Där är det websymöte  varje tisdag som idag alltså.
Gå in och kolla http://www.husmorsskolan.blogspot.se/ en underbar husmorsblogg.
För en liten husmor finns det väl i oss alla om än på lika nivåer.

1 kommentar: