torsdag 12 januari 2012

Drive in

Idag har jag och mina bröst varit på drive in. Kändes så i alla fall. Snabbt som tusan gick det. Efter att man hittat parkering alltså. Det tog tid, men hittade till slut en några kvarter bort.

Enda skillnaden med det är ju att promenaden blev väldigt mycket längre. Men vi- jag och brösten alltså, hade lite kallt räknat med det och var ute i rätt så god tid. Väl innanför dörrarna så konstaterade jag och båda mina bröst att vi inte skulle dit vi var förra gången. Lika långt var det men i en helt annan riktning.

Röd gata till målplats K stod det i kallelsen. Sagt och gjort vi tog en rask promenad på röda gatan till målplats K. Öppnar dörren där det inte numer stod mammografi utan bröstundersökning. Ok, det får väl heta det då. Men känns lite mer "anonymt" och inte så intimt med ordet mammografi. Tänk er föresten att bli kallad på "slid-undersökning" istället för gynundersökning eller cellprovstagning. Vilket jag som parentes också upplevt idag. Allt roligt på en gång ;)

Springer förbi chefens dörr. - Tja! Drar på slidundersökning kommer snart! Haha undrar vem som skulle bli röd i ansiktet.

Åter till bröstundersökningen. Vi kliver innanför dörren. Möts där av en stor dataskärm. -Anmäl dig här! Jag hjälper brösten att trycka på knapparna för personnummer och någon "nästa" och "ok" knapp. Skärmen talar om att räkning skickas hem och anmodar brösten att sitta ner i väntrummet.

Det hinner de dock inte. -Varsågod, den här vägen säger en pigg röst. Visar in oss i ett bås. Ta av dig på överkroppen, ta med din legitimation och vänta till båsets andra dörr öppnas. Vips så var den dörren redan öppen. Fort av med kläderna och slit tag i legitimationen.

- Ställ dig här! Ok, vips så har man 2 händer som lyfter (ja i mitt fall är det så) högerbröstet och drar det så långt fram som det bara inte går. Knuffar lite försiktigt i ryggen också samtidigt som maskinen klämmer i hop så att det ser ut som en limpa som efter misslyckad jäsning flutit ut över hela plåten. I bröstens fall beror det inte på för lite mjöl. Maskinen surrar och scannar av hela härligheten. Rationellt som det ska vara så börjar sedan maskinen snurra fast bröstet fortfarande sitter fast och det gäller för mig att böja lite på knäna  och vrida på överkroppen för att hänga med i svängen. Nu lossar det dock snabbt och hela härligheten faller ned med ett ljudligt klatsh i dess vanliga position. Fångas snabbt av 2 främmande händer igen och på anmodan ska jag nu krama maskinen och hålla i ett handtag och en ny vinkel på bröstet ska nu plåtas.

Vet nu att ett bröst kan bli lika degliknande om man klämmer ihop det från sidorna. Det som är mest spännande nu är att samtidigt få med lite av armhålan och inte magen på bilden. Nu krävdes det nästan ett knä i ryggen och fyra händer för att dra. Jahapp det var det hela för den ene kämpen. Dags för vänstern också. Samma procedur för denne.

När det på någon få minut dragits, snurrats, klämts, lyfts och fotats så var det. -Varsegod, din legitimation, svar på posten inom några veckor oavsett resultat. Ok, tack in i båset samtidigt som nästa person kommer in i dörren brevid. -Legitimation tack. Ställ dig här, hörs innan vår dörr klickat igen.

Ja ångan har vi uppe och vi får snabbt på oss våra kläder och BHn formar både högern och vänstern till sitt vanligt fejkade jag igen. Snabbt ut. Röd gata mot utgång och lång rask promenad några kvarter till bilen. Konstaterar att en bråkdel av parkeringstiden är använd och att klockan nu är slagen  den tid som vi var kallade.

Ja det var så snabbt och rationellt att man varken jag eller mina bröst hann bli minsta obekväma och generade över denna väldigt utlämnande upplevelse.

"Bröst drive in" heter det nog efter nästa ombyggnad.

Besparar er bilder i dagens inägg ;)

7 kommentarer:

  1. Gud ,allt stämmer precis!!Och jag skratta så jag tjöt när jag läste.
    Själv ska jag oxå på slid undersökning snart =)=)

    SvaraRadera
  2. Hihi, du borde skriva en bok - Annelis kåserier... Du är så härlig!!! Underbar läsning!/Maria

    SvaraRadera
  3. Underbar blogg detta med roliga,tänkvärda inlägg och fina bilder på hundar,vänner och barn och fina bakverk med mera, har nyligen hittat hit,
    Jag fortsätter gärna läsa din blogg Anneli. Gillar ordspråket "Bröst drive in", det är precis vad det är det :)
    Hälsningar/ Cissi

    SvaraRadera
  4. Men så fantastiskt alltihop! o så klart att du ska skriva en bok eller skicka den här bröst historien till en massa tidningar, den ÄÄÄÄRRRR så himla bra! Jag finner inga ord ens som matchar detta. bara FANTASTISKT!!!! skicka i väg....NU!!!!!!/
    Susanne

    SvaraRadera
  5. JAG ÄLSKAR BRÖST !! MMMMMMMMM

    SvaraRadera
  6. Du är helt underbar Annelie!
    Kram Petra

    SvaraRadera
  7. Tack Anneli för att du fick mina arbetskamrater att skratta så de grät.
    Läste upp din berättelse på vår personalsamling. Kan vara roligt för karlarna att få veta hur det går till.
    Ha det och TACK !
    Marianne

    SvaraRadera