lördag 14 januari 2012

Enris

Oj oj oj vad lite uppmärksamhet kan peppa och inspirera. Mitt lilla inlägg om Bröst drive in har fått positiva kommentarer från både kända och okända besökare. Besöksstatistiken rusade dessutom i höjden så jag nästan blir generad ;) En handfull har fått ett tips från mig. Kul iaf och det peppar ju som sagt att fortsätta göra små inlägg. Tack alla som läser!

Idag tänkte jag gå ännu ett steg längre ner och skriva lite om lilla musen......gränsfall på mycket dålig humor, men....

....Nu i vinter har vi haft  lite besök under diskbänken av små fyrbenta gnagare i storleken möss. Våra "Rapido fällor" (tror jag de heter) är som spårlöst borta och vi har använt gamla traditionella träfällor. Resultatet har blivit  mycket förlorat bete och väldigt få döda möss. Endast 2. Aktiviteten fortsätter och jag har nu varje morgon när jag kliver upp ur sängen och i sällskap av min älskade hund kommer ut i köket hört en febril morgonaktivitet i sopskåpet. 1 mus låter ju som ett helt raveparty!

Men!

Idag var det tyst. Igår tog jag tag i ett enkelt tips som jag skjutit på väldigt länge. Gick bakom husknuten och hämtade några enriskvistar. Stack ner dem i lite springor och la på golvet i skåpet. Tipset sa mig att de inte tycker om enris. Om det är doften eller vassheten i dessa små barr har jag ingen aning om. Men idag är det tyst iallafall.


Vi får väl se hur länge det varar för någonstans måste de ju vara de små fulingarna så de kanske dyker upp någon annanstans eller lär sig knepet att klättra på enris.

Gå bakom huset och leta enris kan dessutom räcka för att glädja både en hund och dess matte.

2 kommentarer:

  1. Va bra!!Då ska jag nog klä in hela vatten rummet i stallet med Enris =)

    SvaraRadera
  2. Ja,jag har oxå hört att enris ska mota bort mössen så länge det är hyfsat färskt iaf!=) vi brukar ju få in lite under diskbänken oxå men peppar peppar så har vi bara haft in nån enstaka (som vi vet om ) mus o det var i höstas! ha det gött folk o fä!=) syster Inger

    SvaraRadera