måndag 10 januari 2011

Citat från Francis Bacon

Min almanacka för 2011 har inte de små roliga och tänkvärda visdomsorden och citaten som jag bara älskar. Ett helt år utan dem är att väldigt synd.

Men stötte nu på 3 citat från en Francis Bacon. Om jag googlar på honom så levde han för väldigt längesen och orden känns så moderna så man kan undra om det är rätt person. Vad vet jag.
Francis Bacon 1561-1626
Ja, vem han nu än var och när han levde eller lever kvittar just nu. Man just nu idag så stämmer dessa tänkvärda citat till punkt och pricka för mig.


"Pengar är som gödsel, till ingen nytta om de inte sprids."

Mina pengar är så här i Januaris mitt välspridda kan ja lova. Undrar bara om den spridningen kommer göra samma nytta som gödsel på en åker.......



"Hus är byggda för att bo i, inte för att titta på"

Nä, vårt hus ska man inte titta närmre på men bor i det, det gör vi.



"Det är omöjligt att älska och vara förnuftig på samma gång"

Så är det ju! Vi är inte alltid förnuftiga om det handlar om dem vi älskar. Vi försvarar nästan alla deras dumheter och förlåter dem om  och om igen.

3 kommentarer:

  1. Dom citaten stämde bra på mej med.Kul

    SvaraRadera
  2. väldans bra små citat han klurade ut, Mr Bacon =)Alltid roligt med citat och ordspråk!ha det gott=)

    SvaraRadera
  3. Citat och tänkvärda ord gillar jag också. Undrar just varför inte jag kommer på nåt bra att säja???? Pratade nyss ,ed min svägerska, om att januari är en lång och tråkig månad. Oftast är det mycket månad kvar när pengarna är slut. Tror säkert dina pengar har haft en gödande effekt, det har mina....till mat.

    SvaraRadera