fredag 18 februari 2011

Små men viktiga glädjeämnen

Visst vore det häftigt, härligt, kul och befriande att vinna några miljoner. Det skulle underlätta och var väldigt roligt att kunna ge barnen den där datorn, bilen, skorna eller byxorna av värsta och dyraste sorten. Det skulle vara underbart att leja en snickare att byta panel på huset eller renovera hela huset precis som man vill utan att räkna efter. Bara ta den där tapeten som kostar 1200 kr rullen bara för att den verkligen är så läcker. Kul att köpa ny vinterjacka istället för att leta upp den man köpte ifjol och vänta till nästa år med en ny. Lämna in bilen på service istället för att byta olja själv. Åka till däckfirman och sätta på nya däck istället för att stå med pannlampan och byta själv(maken eller sonen alltså) ute på backen. Äta ute lite oftare och kanske t.o.m ta taxi hem. Mmmm det skulle vara härligt måste jag säga. Listan kan göras lång på vad man skulle göra om man vann de där miljonerna. Kanske t.o.m skulle byta bil istället för olja varje gång det var dags ;)


Men nu är det så att jag spelar aldrig. Köpte Harry Boy kanske 8 gånger i fjol och köpte kanske 5 trisslotter. Inte lätt att vinna miljoner då inte. Jag kommer mest troligt aldrig uppleva den där vinsten alltså. Jag får nöja mig med andra små glädjeämnen och tror att jag i själen mår väl så bra av dem.

Den här veckans små men goda glädjeämnen har gjort mig gott även om en del av dem inneburit lite extra arbete innan. Fick ett sms i tisdags som visade på uppskattning av arbete jag gjort på jobbet dagen innan. Log barnsligt lyckligt för mig själv när jag läste det.
Äldste sonen ringde och ville ha med mamma på bio utan att be om att jag skulle betala hans biljett. Det är stort. Få följa med sonen och hans flickvän på bio!
Jag har fått beröm för att jag tog några små beslut på jobbet. Det kan ofta räcka för en liten kick. Spontankram från flera  när de möter mig vilket också härligt. Vem tycker inte om en kram?
Samtal från mellansonen på telefon."Är på affären. Något Du behöver?" Värmer mammas hjärta det.
Extrakille i familjen säger "Tack för maten Mamma". Ha ha härligt.
Fick bilen tankad och behövde alltså inte göra det själv. Skittråkig syssla så det var helt underbart.

Ja listan på sådana här "småsaker" kan göras lång. De är egentligen "storsaker" för de gör så gott. Det är det här vi aldrig ska glömma bort. Små bevis på uppskattning, kärlek och tack. De gör så mycket och kostar så lite. Hoppas nu bara att jag gett den här känslan tillbaka till några personer jag med den här veckan. Det är inte självklart nämligen. Det är inte alltid så lätt att visa uppskattning och att ge beröm. Lättare att kritisera många gånger.

För min del har det iallafall varit många fler goda än negativa upplevelser den här veckan utan att jag vunnit miljoner.

Som pricken över i så gick jag idag fredag hem någon timme tidigare och det känns så lyxigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar