torsdag 10 februari 2011

Tala om

Det här har jag säkert skrivit om förut men lite intressant är det tycker jag. Handlar kanske om press på sig själv eller att hålla löften eller kanske om att bara ärlig mot sig själ. Vad vet jag. Kanske föresten beror på vad frågan gäller. Kanske t.o.m är så hemskt så det är ögontjäneri!

Det jag här menar är att man ska tala om saker för andra för att det ska bli gjort. Visst är det löjligt. Om jag tänkt mig att göra en sak och har talat om det för någon så är det väldigt svårt att strunta i det. Har jag däremot bara tänkt det utan att säga det högt så kan jag ju strunta i det. Har jag sagt att jag ska sluta röka och inte gör det så kan man bli hånad till dödagar. Har man sagt att man ska baka bullar kommer det garanterat någon och frågar om den får smaka. Har jag sagt att jag ska bjuda hem er en någon dag så kommer frågan alltid om när inbjudan kommer. Har jag sagt att jag ska banta så kommer garanterat frågan om hur mycket jag gått ner.

Ja listan kan göras lång på saker som kan hända om man talat om det för någon. Så  det är lika bra att fullfölja sådant man har sagt för att slippa kommentarerna i efterhand. Det kan kanske t.o.m bli så att man får beröm för att man faktiskt gjorde det.

Ett bra sätt att få saker gjorda är alltså att tala om det för andra. Med detta vill jag alltså säga att när jag nu är ledig fyra dagar ska jag städa sovrummet.

14 feb i fjol inte helt olikt i år

Trevlig helg!

1 kommentar: