fredag 19 augusti 2011

Första och sista semesterdagen

Idag har Håkan haft semester. 1 dag. Han har ju bytt jobb så det blev ingen semester i år. Han var ju ledig en vecka i maj när vi var till Tyrolen, men det var ju jag med. Sen lade ju jag till 5 härliga veckor som alltså är slut nu. Håkan fick ha sin fösta och sista dag i ihållande regn. Det kanske var bra för han har verkligen mått gott tror jag.

Idag var det första morgonen den här veckan som vi inte hade grannens hund Ella här när vi vaknade. Vi har passat henne i fyra dagar. Vi passade istället på att gå ner och hälsa på henne på förmiddagen.

Passade på att plocka med mig lite fina rönnbär in för att dekorera i min alldeles för dyra lykta från Partylite. Men det är helt klart en rolig lykta att dekorera med allt vad man kommer på. Om man inte kommer på något kan mana bara ta vatten med karamellfärg. Skitläckert när man tänder ett ljus i färgat vatten.

Vi hann nästan bara in så öppnade sig himlen av all sin kraft och då är det hemmamingen i framförallt köket. Baka så klart. Min favorit sysselsättning. Fram med båda assistenterna och plåtsällen. Massor med frukostbröd tillverkades. Gott recept med mycket ingredienser.


Sen gick jag en våning upp till en annan gammal trotjänare som används lite mer nu när det har sin egen plats och alltid står framme. Det är exakt en sådan som jag hade på sy-slöjden i mellanstadiet i början på 80 talet. Håkan köpte den åt mig för bortemot 20 år sedan.


Ja, och som vanligt så snöar ju jag in på en och samma sak i en period så idag har jag alltså sytt 10 st tygkassar av stuvbitar och framförallt gamla panelgardiner. Kassarna är vändbara och är alltså sydda med 2 olika tyger. Idén är från IKEAs sybeskrivningar. Otroligt enkel men väldigt trevlig. Beskrivningen har legat till sig länge men nu var det alltså dags.

Misstänker att det kommer bli fler redan i morgon. Borde nog baka bullar också. Upptäckte att det helt plötsligt bara fanns en påse kvar i frysen.

Har burit på en liten rolig idé hela dagen också. Den håller på att ta form i skallen men behöver nog dämpas lite innan den blir för stor. Om det blir av skulle det nog passa i oktober - november någon gång. Återkommer om det.

Trevlig helg ska ni ha. Det lovas i alla fall bättre väder här hos mig imorgon med en hel del soltimmar. Hoppas det stämmer. Hunden har legat under bordet hela eftermiddagen så hon behöver nog luftas. Tur det blev både promenad och hundlek på förmiddagen. 













1 kommentar:

  1. Men nu blir jag ju nyfiken!!Så där får man inte skriva ju!! Snygga väskor =)

    SvaraRadera