söndag 28 augusti 2011

Hemmamingelväder

Regn regn och så lite regn. Hela helgen! Hade dock tur på min lediga fredag att det var fint. Dessutom väldigt varmt. Jag och grannen hade planerat in en stund i Mariebergsskogen med hennes 2 små barn så där hade vi tur. 3 åringen kunde tom bada. Det roliga var också att  pga att min bil inte ville starta när jag klippt mig var att jag även fick med 1 av mina barn. Jonis 21. Han gillade nog Naturrum lika mycket som vi andra. Verkligen värt ett besök. Så trevligt.
Vad gillar gäddan?


















Vad ser du sjöns botten tro?

Nä, Jonis inte titta in i lägenheterna på Orrholmen.



















I lekträdgården fanns det snälla och dumma speglar.




På kvällen fortsatte vi umgänget tillsammans med våra grannar. Varm och skön kväll och vi kunde sitta ute länge på deras uteplats.

Men lördagen kom med regn, blixtar och dunder. Gjorde att en idé jag haft ett tag blev gjord. En gammal dörr som vi haft som bord i trädgården fick nu flytta in och bli "tavla" på väggen. Några förstorade kort fick bli tavlor på tavlan.






Bilderna är några av de 1200 jag knäppte på vår resa till Österrike i maj.










Köttfärspaj och västerbottenostpaj fixades också i regnet för att ätas tillsammans med kräftor på kvällen. Alla barnen skulle vara hemma men 1 av dem uteblev tyvärr.

Bok är ju också underbart. Blir tyvärr lite för dåligt med den varan. Men den här helgen har jag läst en.

Sirila män sökes av Karin Brunk Holmqvist. Har tidigare också läst Rapsbaggarna men hon är nog mest känd för succén Potensgivarna. Helt underbara böcker som man mår gott av att läsa. Underbara målande detaljer som gör att man sitter med ett fånigt flin på läpparna hela tiden.

Mitt senaste bokköp däremot är ju som vanligt en kokbok. Den här gången ännu en LCHF kokbok och idag har jag provat fyra recept ur den.

Jag har provat att baka 2 alternativ till bröd. Bröd som alltså är bakade utan mjöl. Det ena bakades med mandelmjöl istället så min underbara lilla retromandelkvarn kom än en gång till användning. Tror det är 2 år sedan jag fick den av äldsta systern i födelsedagspresent.


Broccoli-gratäng och kycklingburgarna i boken är också provade och de blev kanon. Första gången jag köpt kycklingfärs men inte sista. Imorgon ska en indisk kycklingwok prövas.

Men efter regn så kommer ju .....





kantareller

så det har Håkan plockat och vi har rensat och förvält. Kantarell-förrådet är digert och än är ju inte säsongen slut på långa vägar.




1 kommentar:

  1. Hjälp va du håller på!! Du gör så mycke fina o goda saker,o jag får dåligt samvete!! Maribergskogen får det nog bli med Hugo någon dag =)

    SvaraRadera