måndag 13 februari 2012

Smörgåstårta






 I helgen har jag gjort smörgåstårtor igen. Ingen aning hur många det blivit genom åren. Massor känns det som. Nu går det rätt mycket på rutin och det är rätt snabbt gjort om man inte ska göra jätte många. Den här gången var det 2. För några veckor sedan gjorde jag 6 st och det är ju genast lite roddigare och framförallt trängre på bänken.

Jag gör alltid med 3 lager fyllning, vilket jag nu förstått att man kanske inte oftast gör, utan 2. Men men, jag tycker det blir gott med 3 och den blir ju drygare för varje "brickstorlek". Med tanke på att jag oftast får göra om dem så verkar fler än jag tycka de är bra.

Jag har näsan alltid samma fyllningar i men den här helgen ville de absolut inte ha leverpastej i och jag fick tänka om. Inte alltid helt lätt eftersom smakerna i de olika fyllningarna bör passa i hop också. Där kanske det största kruxet med 3 fyllningar kommer in.

Inser iof att det inte låter som om mina fyllningar passar i hop värst bra när man berättar vad det är. Men det funkar i verkligheten. Enligt mig :)

Delar gärna med mig så kan i ju själva prova. Om ni bara vill ha 2 fyllningar så är nog det bästa att utesluta kaviarblandningen.

Landgångsbröd varvas med följande fyllningar.




Bredbar leverpastej rörs ut till en krämig blandning med hjälp av grädde.

Blanda ihop en gurkmajonäs av bostongurka och majonäs.

Vispa grädde fast och blanda i rejält med kaviar.


Bred lite majonäs på översta brödlagret som "klister" till skinkan som lägges på och också får hänga över kanten.

Plast över och in i kylen till nästa dag. Lovar, katten Maja fick sitta kvar på utsidan hela tiden






Hacka kokta ägg

Lite "majonäsklister" innan hackade ägg över hela tårtan.

Massor av räkor över de hackade äggen

Garnera.



Garnera är svårast. Blir samma varje gång.

Klart!

1 kommentar: