lördag 3 november 2012

Alla helgons helg

har vi i dag i detta nu. Det tänds ljus i massor. Inomhus, utomhus, gravar, minneslundar och säkert också på olycksplatser.

Visst är det fint. Fint att vi tänker på våra nära och kära som inte är hos oss. Fint också med alla ljus i detta mörker.

Sen kan det vara så att detta jag tänker säga nu är hemskt trivialt i sammanhanget. Men jag kan bara inte låta bli. Kan reta mig löjligt mycket på detta.


Gravljus är just ett gravljus tycker jag. Numer så tänds ju de högt och lågt i  alla sorters lyktor vi har hemma. På trappor och i träd och vid grindstolpar. Ok, jag håller med om att det är ett himla ekonomiskt och smart ljus. Brinner ju otroligt länge. Ja, ja. Jag har inte kommit dit än. Att använda gravljus på andra ställen än just på gravar och minnesplatser. Börjar däremot acceptera att andra gör det. Börjar, inte mer.

Man ska aldrig säga aldrig och en vacker dag kanske jag också kommer dit. Vem vet. Dock inte än.

Men nu till mitt stora irritationsämne! Ta för fasiken bort etiketten! 90% av gravarna man går förbi har etiketten kvar på ljuset. Varför? Till råga på allt är de inte ens vända mot stenen, utan framåt. Det kostas på dyra jättefina gravdekorationer och lyktor och sen kompletterar man med att sätta i ett ljus med etiketten kvar?Varför? I mitt personliga tycke, skitfult!


Ja, nu som sagt har vi ju dessa ljus även på trappen i var och vartannat hus. Samma sak där. Påkostade krukor blommor och svindyra lyktor. Som pricken över i sätter vi i ett gravljus med etiketten väl synlig.

Ta bort etiketterna, snälla det ser bedrövligt ut. Om etiketten dras bort så syns det ju dessutom inte lika väl att det är just ett gravljus. Är ju ett stort plus även det :)


Nu tänker säkert många, att de där etiketterna är ju omöjliga att ta bort. Nej, de är inte det. Har provat många sorter genom året med tanke på mitt jobb och det ÄR sådana etiketter som är lätt att ta bort. I de flesta fall är det tom en sådan där liten flik i hörnet där man ska börja dra. Bara just därför att det är meningen att etiketten ska bort.

Ja, allhelgonahelgens stora ilandsproblem hos mig är alltså det stora bekymret med att folk inte tar bort etiketten på gravljuset.






Vore däremot väldigt glad om vi alla fortsätter tända massa fina ljus. Oavsett om det bara är för att lysa upp årstiden, skapa lite stämning eller för att minnas icke närvarande nära och kära.

1 kommentar:

  1. Jag har blandade känslor för det där med att tända ljus på gravar. Visst är det fint när det brinner ljus på kyrkogårdarna men det ser förtvivlat ensamt och ödsligt ut med lågorna som fladdrar i vinden. Att använda gravljus i en vanlig lykta vore väl smart ;-) Det brinner väl jättelänge. Oftast syns det ju inte vad man har för ljus(om man tar bort etiketten)

    SvaraRadera