onsdag 25 augusti 2010

Husmodern från 1940


Jonathan har varit på upptäcksfärd med morfar på hans vind. Morfar skickade med en present hem till mig. 4 nr av tidningen husmodern. Passande för "mor i stugan" det. Numren är från 1940. Idag är det 2010. De är 70 år gamla! Varje nr är på drygt 60 sidor och kostade 40 öre.

Läsningen är underbar det kan jag lova. Tips på hur man lagar handdukar på "modern" vis med en bit gasbinda och symaskin. Tips också på hur man "sparar på smulorna" för att dryga ut huhållskassan. Bilder på prinsessorna på Haga. Frågespalt om vett och etikett. Frågespalt också om "din hund". Tips på att sy om mors utnötta sidenlinne till skir blus åt dottern. Städrock blir hängselbyxa åt barnet. Råd om att skriva konserveringsbok. Ja, här finns allt. Även kärleksnoveller.

Men det bästa är nog ändå annonserna, så underbara. Reklam för något så modernt som "elastisk Hansaplast" alltså plåster. Viking skokräm, Läkerol, Nivea, Salubrin, Kockums sparspis,anusol mot hämorrojder, Svalan Cykeln.

Tidningarna är i så otroligt fint skick också. Måste nog tillverka ett tidningsställ för att hänga på vägg tror jag

1 kommentar:

  1. Hej! ny fin blogg, men inte så lätt att kommentera, då jag hade glömt mitt lösenord, men nu har jag kommit på det=) har oxå några gamla husmodern det är faktiskt kul att bläddra idom!må så gott!

    SvaraRadera