fredag 27 augusti 2010

Gyllene regeln

Allt vad ni vill att människor ska göra mot er
ska ni också göra mot dem.

Den är intressant tycker jag. Kan analyseras sönder som allt annat. Säger vi inte ofta t.ex att vi vill att folk ska vara ärliga mot oss och säga vad de tycker och så gör vi det själva mot andra. För att vi tror att det är rätt eller intalar oss det i alla fall. När vi då sårar någon så försvarar vi oss med att jag hade velat att den personen sagt ärligt till mig vad den tyckte. I just det exemplet tror jag dessutom att den personen som hävdar att den vill veta sanningen också skulle kunna bli sårad av sanningen. Där kan vi använda gyllene regel som ett försvar för att vara elaka mot varandra, om vi ska hårddra. Det gör jag nu.

Nej vi är inte lika, vi tycker inte om lika saker eller kanske inte ens vill bli behandlade på samma sätt. Vissa människor älskar att kramas. Andra vill ha en frizon kring sig. Någon älskar att spela musiken väldigt högt andra vill ha den som tyst bakgrund. Jag älskar svarta kläder min väninna blå. Fem personer älskar allsång. Det värsta som finns för två. En vill äta fisk en vill ha kött. Någon vill ha puls, någon lugn. Nej det gäller nog att försöka vara lyhörda mot varandra och att ge och ta.

Hörde något typ det här tror jag häromdagen.

Allt vad du tror och vet en människa tycker om
ska du alltid fösöka ge den.

Sen kan vi ju analysera den versionen en annan dag. Är iallafall  härmed min personliga gyllene regel. Sen är det inte alltid lätt att leva upp till men man kan iallafall försöka.

Ingen regel utan undantag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar