fredag 8 oktober 2010

Grinigt

Vaknar för det mesta på gott humör. Är ju inte värst mycket som brukar reta upp mig på natten när jag ligger och sover. Sen kan man vara väldigt trött när klockan ringer, men det är ju faktiskt bara att går upp och möta dagen och försöka göra det bästa av den. Oftast så kan man ju se med spänning på vad som kommer att bjudas. Både bra och dåliga saker. Då får man ta det. Man kan bli glad, arg och ledsen. det är sådant som jag tycker att man kan behöva dela med sig av och också får. Men när folk är grininga och låter det gå ut över omgivningen blir jag heligt förbannad. Om du ska gå runt och vara grinig och gnällig så kan du behålla det för dig själv. Du ska f.. inte förstöra min dag med det.

Tänk dig att gå upp på morgonen och knata iväg till jobbet på gott humör. Du öppnar dörren och möts av en djup suck och ett dovt hej och en jämn mun. Tack, där förstörde du min dag! Hur lätt hade det inte varit att hålla in den där djupa sucken, säga Hej, möta min blick och försöka att le bara så pytte lite. Det hade gjort stor skillnad på hela min dag och det hade inte tagit varken mer tid eller energi från personen i fråga.

Kan också vara så att man är ledig och snällt svarar när tex en kollega ringer tidigt på morgonen. Tänk om den då åtminstone kunde lägga bort det griniga tonfallet och de där djupa suckarna som bara förpestar omgivningen. Tack så dj..... mycket har man lust att säga då. Hur stor lust får man att försöka hjälpa till eller svara på ett vänligt sätt. Inte alls! Men man gör det! Hör till god ton förbaske mig.

Nej, ni få skylla på dåliga äktenskap hemska ungar, mörker, höst och dåliga lyckopiller eller vad ni vill. Men blanda inte in omgivningen i ert griniga humör.

Gråt på min axel, skäll ut mig, och skratta med mig men behåll ert dåliga humör för er själva tack!

Trevlig helg till alla er som inte förpestar er omgivning! :D

1 kommentar:

  1. Oj någon som retat upp dej med o vara på dåligt humör.Men håller med dej precis =)

    SvaraRadera