onsdag 14 december 2011

Ljus och musik

Sång, musik och levande ljus är nog bland det bästa jag vet. Mitt yrke som kyrkvaktmästare är så här i advent är rätt så passande med andra ord.

Igår var det Lucia i Väse kyrka och jag kunde tända massor med levande ljus. Att sedan få komplettera det med att släcka allt elektriskt ljus och släppa in ett 57 personers  stort traditionellt luciatåg i en riktigt fullsatt kyrka är så häftigt.

57 personer stort luciatåg


Lyckliga stjärngossar med fina stjärnor och tomtebloss.

När man sedan får höra alla dessa tjejer och killar i åldrarna 7 till 20 år sjunga massor av härlig advents, lucia och julmusik är julstämningen och rysningarna i kroppen på topp. Det är så fint och stämningsfullt. 
Kan lova att jag är där nästa år med och beskådar och lyssnar även om jag mot min vilja skulle vara ledig.

Ja, december månad är stundtals sjukt roddig på jobbet men det vägs upp av så mycket vacker musik man får höra och alla varma vackra ljus man får tända och se i våra otroligt vackra kyrkobyggnader.

Idag är det 10 härliga dagar kvar till julafton.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar