måndag 22 april 2013

Rollerns djävligheter

Måla tak, vet vi alla att det inte är jättekul. Jag drog den vinstlotten med andra ord. Någon annan stod vid klyven i solen och klöv ved.

Dagen innan gjorde jag inhandling av diverse färger och tapeter. Väggen redan riven av maken och äldste sonen. Mitt stora härliga vardagsrum är äntligen på väg tillbaka efter 8 år av saknad.

Köpte med ny rollerrulle för rollerset har man ju köpt några genom åren så skaften börjar bli många. Tog också omvägen förbi jobbet och lånade med det långa skaftet för roller som jag använder när trapp och jättealtan ska oljas in där. Nu fanns alltså allt för att inte kunna skjuta upp göromålet.

Ut i uthusen och hämta tråg och roller samt pensel och stege. Börjde pensla taklisten. Snabbt och enkelt gjort när man inte behöver finlira. Taket skulle ju målas och väggarna tapetseras. Bara att slabba på den vita färgen med andra ord.

Taggad av enkelheten att måla listen var det nu dags för att rolla taket. På med nya rollerhylsan. Den var visst lite längre än den gamla men det funkade ju bra ändå. På med långskaftet. Passade INTE! Nähä, ut i uthusen och hämta ett gäng till med gamla rollers. Inget passade! Jag har ju aldrig lagt pengar på dyra märken av rollerset. Förutom när jag handlar åt jobbet, tydligen. Naturligtvis måste det ju vara samma märke på det korta rollerskaftet som på det långa.

Ok, kollegan som ständigt renoverar och gör det utan att ta några genvägar har säkert en roller hemma av samma "dyra" märke. Ringer honom. Svarar inte. Nä, just det. Söndag förmiddag och jag är ledig. Alltså bör ju han jobba.
Jaha, grannen då. Svarar inte heller. Nä, fint väder. Vem är inne och svarar i telefon då. Utom jag då.

Nä, nu jäklar. Blir att måla stående på stege iaf då. Den var ju faktiskt redan inne också. Vilket flyt!
Upp med massor av färg i tråget. Doppa rollern. Eller ena änden av den naturligtvis....

Rollern var ju naturligtvis för lång!

Ok, ut i uthuset och leta ny roller. Hittar helt otroligt en som är ren och av rätt längd. Nu ska här målas.
Om jag råkar få lite färg på mig gör inte det något för om man så bara har doppat en roller till hälften med vit färg så är man garanterat vit till armbågen om man ska ta av den från skaftet. Till slut släpper den med ett plopp och som final skvätter en lång radda vit färg över både mig och det dåligt täckta golvet.

Jodå, söndagen tog slut och min arm skakar av mjölksyra efter att faktiskt till slut kom till skott för att måla 35 kvm tak stående på en stege med ett kort skaft i min hand.


Lördagen gav en stund ute för att plantera penséer.




Både jag och Ester intog kvällsmaten ute innan solen gick ner.







6 ungdomar och maken till sällskap.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar