måndag 6 maj 2013

Som man bäddar får man ligga

heter det ju och det stämmer ju så bra. Är ju som vanligt bara jag själv som skapar mitt eget kaos. Om man inte vill så mycket och om man säger nej så blir det ju inte så mycket. Men allt som är roligt vill man ju hinna med och så här på våren tror jag det är lite extra mycket roligt i utbudet. Dessutom så är det alltid mycket på jobbet den här årstiden också.

Ingen gök det här men igår hörde jag den.

Det som tar väldigt mycket tid i min lilla skalle just nu är makens stundande 50 årskalas. Han är ju sååå mycket äldre än mig och fyller 50 den sista maj. Eftersom jag älskar att framförallt planera kalas så har han knappt haft någon talan om kalas eller inte. Sista ordet är dock trots allt hans. Så även på inbjudningslistan :) Jag hade ju naturligtvis förberett en åt honom som han fick justera.

70 pers på mitt 40årskalas för 3 år sedan. Drygt 80 om alla kan komma i år.
Nu planerar jag alltså mat framförallt. Allt från de som kommer dagen innan kalaset och äter middag med oss  och frukost dagen efter. Förmiddagsfika till de som ansluter tidigt för att titta på bygdens happening som också sker samma dag samt maten till festen och även kvällens fika och nattvickning. Försöker att göra sådant som går att förbereda i god tid eftersom vi också ser till att åka till Italien en vecka strax innan kalas.

Österrike för 2 år sedan. Hoppas på en lika lyckad Italienresa.

Amerikanska fotbollssäsongen har också dragit igång och den tar rätt mycket tid om man valt att vara delaktig vilket jag har. Dessutom bor vi ju inte i centralort så körningarna är många.

Körningar ingår även på den lite äldre kvarvarande gossen i vårt hem. Kruxet är att hans arbetstider som kock på krog stämmer väldigt dåligt med mitt övriga leverne. Han börjar när jag jobbar och slutar när jag sover. Funkar inte alltid så bra med andra ord. Han har valt att än så länge inte ta körkort trots sitt 22a levnadsår, så mamma får försöka hjälpa honom även om det bara är till buss. Men nu är våren här och det går att cykla även på vår lerväg nu. Dessutom har vi äntligen fått tag på en lägenhet åt honom och inom 3 veckor har han tillträde. "Dä årner säj" som en tydligen säger i Värmland.

Min plan har i 8 år varit att den dagen nr 2 flyttar hemifrån ska väggen i mitt tidigare stora vardagsrum rivas. Nu var jag så desperat så det blev innan vi ens fått en lägenhet. Så eftersom vi har lte extra rörigt ikring oss nu så tog vi tag i den rivningen också för 2 veckor sedan. Rivning av vägg innebär nya tapeter målning och egentligen nytt golv. Golvet får dock vänta. Plånboken tillät inte det med stundande kalas och Italienresa.

Men appropå plånbok så måste jag ge ett tips på ett i mitt tycke lätt sätt att spara pengar. Det är nämligen inget jag är någon mästare på.

Jag har sedan i januari i fjol inte rört återbäringen på mitt Medmerakort. Jag bestämde mig för att det skulle förbli orört till makens 50 årskalas. Eftersom jag är rätt så trogen Coop så har det nu på ca 16 månader gett oss en festkassa på nästan 6000 kr. Kommer naturligtvis inte täcka allt men är ju en väldigt bra start.

Nästa mål för sparandet är nu från maj till juni nästa år då den yngste sonen tar studenten.

Nej nu är det dags att byta tårtbotten i ugnen. Nu är 7 av beräknat behövda 11 klara.
Sen ska jag hasta iväg och köra son till träning innan styrelsemöte.

Tackar mig själv för att jag ligger som jag ligger men kul är det, för det mesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar