lördag 28 januari 2012

Konfirmander



Idag har jag jobbat en extradag. Konfirmanderna i församlingen träffades idag. Min uppgift var mest i bakgrunden med lite förberedelser och plock. 
Men jag skulle också det sista visa dem runt lite på kyrkogården och prata lite om den. Det är rätt så snabbt gjort i Januari när tonårsflickor är så bra klädda;)  Många huttrade och frös och jag kom knappt på vad jag skulle säga när man såg dem skaka. Några frågor dök dock upp och räddade mig. Lättare svara på frågor än försöka komma på vad som är vettigt att säga. Snabb rund-vandring med lite information om de olika sorternas gravplatser som finns blev det dock och en liten skara stannade efteråt och var nyfikna på gravkammaren i koret. Kul att se deras blickar och höra deras funderingar.


Kom också på att detta skrev jag i min blogg maj 2010 när en av 5e klassarna varit hos oss på studiebesök.




Ur barn och ungdomsmun

kan det verkligen komma så mycket. Tänker främst på roligt men även lite djupare saker. De är ärliga, rättfram och frågvisa. Helt underbart. Det ger otroligt mycket energi att umgås med dem. I alla fall en liten stund ;)

Idag har vi haft en femteklass på studiebesök i kyrkan. Det väcker otroligt mycket funderingar hos dem när de kommer till kyrkan. Livet och naturligtvis döden. De är otroligt duktiga på att sitta och lyssna när man "talar" inför dem men när det kommer till rundvandring och ingen "tystnadsplikt" då formligen haglar det frågor och funderingar ur deras munnar.

Åt vilket håll ligger man i graven? Hur lång tid tar det för en person att bli aska när man tänder eld på den? Vad väger kyrklockan? Kan alla bli helgon precis som heliga Birgitta? Om man dör på kyrkogården gräver ni ner en direkt då? Är du gift? Vad heter din man? Om man tänder ljus ska man tänka på något sorgligt eller glatt då? Hur många trappsteg är det upp i tornet? Känner du min pappa? Hur många begravs varje år? Häller man askan i brunnen i minneslunden? Hur fort kan man spela på orgeln? Spökar det i kyrkan? Får man gifta sig innan man är 18? Kan 2 killar gifta sig i den här kyrkan? Har någon fått för mycket vin av prästen och blivit full i kyrkan? Hur många är begravda på kyrkogården. Får jag ta min matsäck nu? Går man på toaletten när det spelas musik eller när de pratar? Hur många ljus finns det i kyrkan. Varför dör man? Har någon ramlat på vägen in i kyrkan när de gifter sig? Hur många får plats i en familjegrav? Har prästen tappat något barn någongång? Får man tugga tuggummi i kyrkan? Oj oj oj, frågor frågor frågor. Det här var några av frågorna spm jag fick eller hörde men vi var fyra personer i fyra olika stationer så ni kan ju tänka er.

Jag gick upp med alla grupper upp i tornet för att se på utsikten och skriva sitt namn på väggen i tornet. De är ährligt exalterade när de kommer tillbaka ner och gått ända dit upp i rätt smala, mörka och branta trappor. Någon räknade och kom fram till 117 trappsteg. Stämmer kanske skapligt. Jag får olika antal varje gång så har inte det rätta svaret på den frågan heller :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar