måndag 30 januari 2012

D vitamin

forskas det tydligen väldigt mycket på just nu. D vitamin får vi i oss i första hand med hjälp av solen.
Minst 20 min i högsommarsol mitt på dagen utan solskydd och mycket bar hud är visst vad kroppen behöver för att dagsbehovet ska täckas. Det är vi inte många som klarar i sverige utan att resa utomlands eller sola solarium.

Fet fisk och ägg innehåller också mycket D vitamin

Tillräckligt med D vitamin ska enligt forskare skydda oss mot mycket. Värk, blodproppar, infarkt, autism, död, svininfluensa och depression.

Många kommentarer till detta fanns efter texten och fördelarna hos de som provat var många och varierande mest handlade det om att vinterdepressioner och trötthet som försvunnit men också morgonstånd som kommit tillbaka.
Ja mer argument än så behövde inte jag för knalla iväg och köpa mig lite sol i pillerform.

Dessutom smög sig solen fram även på himlen under min och Esters tidiga och kalla men härliga morgonpromenad i skogen.

Återstår att se om jag märker något. Morgonstånd kan jag nog inte räkna med men förstår att det skulle vara övertygande nog om jag var kille till att fortsätta knapra sol i pillerform.

1 kommentar: