onsdag 4 januari 2012

Husman,Vegan,Lchf

Har ni börjat nytt liv så här efter helgerna? Eller ni kanske väntar till måndag den 9e? Jag har än en gång bestämt mig för att bli lite hårdare. Undrar vilken gång i ordningen? Men men, rätt eller fel, det är frågan. Vad är bäst tro? Jojobanta eller alltid äta dåligt? Nä jag vet. Skitfarligt att jojobanta. Men jag håller mig ju rätt så duktigt till min Lchf kost. Men just nu haft lite för många undantag. Så det är inte bantning jag börjar med nu. Det är bara slut på undantagen ;)

Men idag är det alltså matlagning även för vegan i huset. Yngste sonens kompis har alltså tagit sitt nya liv till en ännu högre nivå. Man kan nog lära sig att laga bra mat till en vegan också men kanske inte när man ska improvisera utan för varning. Men allt går. Även om det kanske inte blev det bästa ur näringssynpunkt.

Grabbarna själva bakade bröd till min stora glädje i går kväll. 2 sorter. Det ena ser lite kompakt ut och det andra kanske skulle ha gräddads lite längre. De är iallafall nöjda och och äter av det. Mosad avokado är nog vad jag kan erbjuda som pålägg och nyponsoppa  som dryck till.

Inte grabbarnas bröd på bilden men bröd i allafall.

Ja till mig har jag nu gjort en omelett på lök, bacon, ägg, grädde samt ost. Gott!

Husmanskosten till övriga familjen består av lite tillyxad korvstroganoff, basilika och pestoost i samt chili, färska tomater, passerade tomater, tomatpuré, grädde, mjölk vitlök,gul lök, oregano, salt, svartpeppar. Pasta och broccoli till det. Den stroganoffen kunde faktiskt även jag ätit med bara broccoli till.

Veganen får också pasta och broccoli. Tomatsås bestående av vitlök, lök, tomater,  passerade tomater, tomatpuré, oregano, grönsaksbuljong, chili samt salt och svartpeppar.

Ja nu var inte matlagningen varken avancerad eller tidskrävande men det är nog ändå tur ibland att man älskar att laga mat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar